Keuzes maken

De recreatievakbeurs in Hardenberg is zojuist afgelopen. Terwijl mijn collega´s de laatste dag aanwezig waren en nu (ca 21:30) opruimen, hartelijk dank daarvoor, zet ik mijn gedachten op “papier”. Een beurs is een van de momenten om met veel ondernemers uit de branche te spreken. Het maken van keuzes in het aanbod van accommodaties is een van de heikele onderwerpen dit jaar. Wat past er bij de ondernemer, de locatie en de (gewenste) gast, dit brengt dilemma’s met zich mee.

Voor ons is nogmaals duidelijker geworden dat de ondernemer een duidelijke keuze dient te maken en dus ook goed dient te kiezen wat NIET te doen.

Het nieuwe REACC.
REACC is een samenvoeging van de verkoop van losse producten, waar ieder van ons eerst gefocust was op zijn eigen product (voor mij The Pod) kunnen we de ondernemer nu begeleiden in zijn keuze. Heerlijk!

Vroeger was alles beter

camping 1970, bron Flickriver,

Tot een aantal jaren geleden was alles eenvoudig.
Toeristische plekken en seizoensplekken werden verhuurd aan gasten met eigen toercaravan en tent.
Op jaarplaatsen stonden grotere caravans, chalets e.d. (de exacte omschrijving en scheidslijn is volgens mij bij niemand duidelijk ;-))
En een enkele keer werd er nog een trekkershut geplaatst.
Wat was het leven heerlijk overzichtelijk.

Overvloed in trends
In de laatste jaren is de markt sterk veranderd.
Het aantal gasten met eigen tenten en caravans op toeristische plekken en het aantal verhuurde jaarplaatsen nemen af.

Er wordt veel geroepen over glamping, waarbij safari tenten in allerlei soorten en maten aangeboden worden. De nieuwe tent van Luxe tenten die nu op de Sett in Montpellier geïntroduceerd is, is helemaal luxe ten top.
TipiTenten en Yurts zijn hierbinnen weer een buitencategorie.
Trekkershutten en The Pod zijn mooie basis accommodaties, waarbij de meer ingerichte varianten al lijken op kleine chalets, zoals De MegaPod en de Trek-In.
De chalets worden groter en ruimer.
En de Pipowagen neemt daar weer een bijzondere plek tussen in.

Luxe draait niet om alles hebben
Vanaf het moment dat Sporthuiscentrum decennia geleden begon in Nederland was een van de succesfactoren dat er in het park meer luxe was dan thuis. Nu gaat dat daar ook niet meer om producten, maar is de keuze voor uitstraling en beleving belangrijk. Een mooi voorbeeld is de design stijl met de inrichting door Lief! Lifestyle bij Landal. Dit is in detail doorgevoerd.
De kale familie Pod waar die in Engeland kaal verhuurd worden en in de BeNeLux meestal met een slaapbank zijn duidelijk voor uw gast. Dit zijn twee uitersten, waarbij gasten beide tevreden zijn .
Bij de inrichting van een accommodatie dient u goed af te wegen wat u wilt aanbieden. Hierbij is minder vaak echt meer!
Gevolgen van uw keuze
Voor welke accommodaties u als bedrijf kiest is ook belangrijk voor de gevolgen in de verhuur en het onderhoud voor u als ondernemer.
Als stelregel kun je nemen dat hoe meer u aanbiedt in een accommodatie(keuken, sanitair, etc. ) des te langer zou de verhuur moeten zijn, omdat u meer tijd kwijt bent aan onderhoud en schoonmaken.
Des te minder u aanbiedt in een accommodatie, des te korter zal het verblijf van uw gast zijn (de die-hards daargelaten)
Goed geïsoleerde accommodaties verhuurt u lang door het jaar heen en (deel) tenten kennen een korter seizoen.

Succes
Gelukkig hebben we in deze gesprekken met ondernemers veel voorstellen kunnen maken voor onze accommodaties. De beurs was interessant.
Bezoekt u de recreatie vakbeurs in Gorinchem, dan vindt u ons daar niet. Maar neemt u zeker even de tijd om ons te bezoeken op de openhuis dagen met presentaties op ons kantoor in Gorinchem, of bezoekt u onze demo locatie waar een Pipowagen, Pod, Tipitent en een nieuwe tent staat.
Slechter zult u er zeker niet van worden!

Door Mark Verhoeven, 7 november 2013.

 

 

 

Leave a Reply

Scroll to Top