Het brood van gisteren

oud broodHet brood van gisteren

Enkele jaren geleden heb ik mogen werken bij een grote Nederlandse food retailer. De prijzenslag was een moment waardoor naarstig gezocht werd naar de laatste procentpunten marge.

Déjà Vu

De ontwikkelingen in de markt van verhuur accommodaties (en zeker de meer bijzondere) is zeer positief, als we kijken naar de markttrends en de ervaringen van onze klanten. Toch had ik eerder deze week een sterk déjà vu.

Met een eigenaar van een camping waar ze diverse verhuur accommodaties hebben sprak ik over de ontwikkelingen in de verhuur. Nieuwe safaritenten (helaas niet van ons) gingen geweldig, Pods liepen goed mee, en ook de verhuur van chalets ging goed. Maar……
De ondernemer had oude chalets, die hij dit jaar gaat opknappen, en jongere.
Omdat de oudere minder goed zijn, werden deze voordeliger aangeboden……

Prijzen en waarde zijn subjectief, en je stelt ze vast in een referentiekader.
Als een product of dienst niet meer de kwaliteit heeft waar je volmondig en trots achter kunt staan naar je gast of klant, dan zijn de enige juiste keuzes; óf verbeteren óf verwijderen (vervangen).

Beleving

De invloed op de beleving door “het brood van gisteren” op de kwaliteit van de rest van je bedrijf is negatief. De klant of gast die hiervoor komt, zal geen hoge kwaliteit waarderen in de rest van het bedrijf. Daarbij is de uitstraling van het “brood van gisteren” op de gasten die wel kiezen voor mooie ligging, accommodatie, etc. ook negatief.

Rendement

Behalve de beleving merkten we ook dat het rendement lager lag. Het verse brood bleef liggen, want mensen kochten het brood van gisteren. Het gevolg, morgen is er meer brood van gisteren. Of vandaag wordt het verse brood al met korting verkocht “anders houden we zoveel over”. Dit is een vicieuze cirkel met dalende prijzen en marges als gevolg. Zonder te bereiken dat wat de klant echt wil; vers brood.
Zodra deze bedrijven de cirkel doorbraken, kwam er eerst wat gemopper van deze klanten. Al snel gevolgd door positieve reacties van de rest van de klanten en nieuwe klanten die de kwaliteit waardeerden.

Kies

Door de keuze te maken voor kwaliteit, zullen gasten uw bedrijf waarderen, dit biedt mogelijkheden voor verdere kwaliteitsslagen.
Uw rendement zal zich positief ontwikkelen, en boven alles u zult als een trotse pauw over uw bedrijf lopen.
de keuze voor het brood van gisteren komt vaak voort uit het gebrek aan middelen om de spiraal te doorbreken. Met onze financieringsmogelijkheden kunnen wij ondernemers ondersteunen de trend te doorbreken.

 

Mark Verhoeven
3 februari 2014.
These https://college-homework-help.org powerful little computers posing as phones were the beginning of a new era of what consumers began cheap essay to expect from their cell phones.

Comments are closed.

Scroll to Top